Inloggen Social Schools

Missie en visie

Ons onderwijs heeft als doel de ontwikkelingsmogelijkheden, die voor ieder kind verschillend zijn, optimaal te ontplooien. Het onderwijs is gericht op het aanleren van kennis en vaardigheden, die de zelfstandigheid van het kind vergroten en het gevoel van eigenwaarde versterken. Er wordt iedere dag geïnvesteerd in de toekomst van het kind.
 
“Wij werken leerdoelgericht, zodat kinderen aanbod krijgen op hun eigen niveau, binnen wat haalbaar is voor ons als school”
 

Toelichting op bovenstaande zin
Leerdoelgericht: We hebben een goed overzicht van de doelen die behaald moeten worden. Dit binnen de mogelijkheden van het kind. We zorgen ervoor dat cruciale doelen voldoende aandacht krijgen, zodat leerlingen een stevige basis hebben

Aanbod op eigen niveau: Leerlingen zetten bij ons in een groep(je) een volgende stap in de leerlijn (zone van de naaste ontwikkeling)

Haalbaar voor ons als school: We clusteren kinderen binnen de leerlijn, het is niet haalbaar om voor iedereen een eigen leerlijn te maken. 


GroepsGeluk

Op de Klimboom staat je gevoel centraal, met behulp van GroepsGeluk (SEO-methode) maken we ons gevoel inzichtelijk en zorgen we dat iedereen zich veilig voelt.

  • We zorgen voor een prettige en veilige schoolomgeving. Er is een schoolklimaat met duidelijke regels en afspraken, waardoor iedereen op school zich prettig voelt en plezier kan maken, echt tot leren komt en een positieve ontwikkeling doormaakt. Wij streven ernaar dat alle kinderen en ouders/verzorgers aan het einde van de basisschoolloopbaan terug kunnen kijken op een fijne schooltijd.

  • We hechten veel waarde aan vieringen. Door het jaar zullen we geregeld samen stilstaan bij vieringen.

  • Door te denken en handelen vanuit positieve intenties creëren we een open en fijne sfeer op school.

  • We zorgen ervoor dat in het lesprogramma ruim aandacht en respect is voor alle vormen van diversiteit. 

  • We staan in verbinding met de ander, de groep, de school en zelfs de wijk. We vinden het belangrijk om kinderen het vermogen mee te geven dat ze zich kunnen verplaatsen in een ander (inlevingsvermogen).
     

Ruimte voor Talent

Wij maken ruimte voor het ontwikkelen van ieders talent. We stemmen het onderwijs zo goed mogelijk af op wat kinderen nodig hebben en helpen ze om zo veel mogelijk uit zichzelf te halen.

  • We zien elk kind!  

  • Samen ontwikkelen we vaardigheden die horen bij de executieve functies.

  • We creëren een betekenisvolle leeromgeving, die uitdaagt tot spel en leren. 

  • We werken met ontwikkelingslijnen / leerlijnen.

  • Leerlingen krijgen de ruimte hun talent(en) te ontdekken en te ontwikkelen.

  • Binnen onze school werken we met specialisten (bijvoorbeeld rekenspecialist) passend bij het talent van de leerkracht of onderwijs ondersteunend personeel.
     

Onderwijs maak je samen   

Onderwijs maak je samen, beleef je samen, ontdek je samen. 

  • We bereiden ons aanbod SAMEN (leerkrachten en ondersteuners) voor.

  • Wij gaan over de ontwikkeling van het kind in gesprek met het kind, de ouders / verzorgers en zo nodig onze intern begeleider / specialisten. Samen bepalen we welke (extra) ondersteuning het kind nodig heeft. 

  • Kinderen leren het meest in het gezelschap van anderen, met en van elkaar.

  • Groepen worden bij ons op diverse manieren, en om diverse redenen, samengesteld. Wij bekijken voor elk kind en voor elk doel welke manier van leren het best passend is. 

  • We maken gebruik van diverse begeleidingsmogelijkheden om de kinderen steeds een stap verder te laten zetten. We gebruiken hiervoor het 9 velden schema.


     

Eigen ontwikkeling

Iedereen mag groeien op z’n eigen manier en tempo. We werken leerdoelgericht.

  • We volgen de kinderen zodat we hun niveau en ontwikkeling duidelijk in beeld kunnen houden

  • Wij zijn ervan overtuigd dat jonge kinderen (groep 1 t/m 3) leren wanneer zij zelf kunnen ontdekken en onderzoeken (Lerend spelen)

  • We werken met ontwikkelingslijnen en leerlijnen.

  • We sluiten aan bij de zone van naaste ontwikkeling van het kind.

  • Onze school is in meer dan één opzicht een lerende en ondernemende organisatie. Alle medewerkers beschikken over de voor hun taak noodzakelijke competenties. Er is ruimte voor eigen specialisme(s) van medewerkers.

In verbinding met vertrouwen

Vertrouwen in elkaar is de basis van alle ontwikkelingen.

  • We nemen ouders/verzorgers en kinderen goed mee in de ontwikkeling van het kind.

  • We hechten veel waarde aan het contact met ouders en verzorgers. In samenspraak met elkaar wordt er vastgelegd op welke manier en op welk moment er gesproken wordt over de ontwikkeling van het kind.

  • We gaan uit van de ontwikkelkracht van ieder kind.

 

Mocht u meer willen weten over ons onderwijs, en verder kennis met ons willen maken dan bent u van harte welkom.